شهر آنکارا (Ankara)، پایتخت کشور ترکیه از سال 1923 میلادی

شهر آنکارا

شهر آنکارا از سال 1923 میلادی پایتخت کشور ترکیه بوده و دومین کلانشهر کشور است. جمعیت این استان که مرکز آن آنکارا است، براساس آمار سال 2023 میلادی برابر 5 میلیون و 803 هزار و 482 نفر می باشد. شهر آنکارا شامل 25 منطقه و 1425 محله می باشد.

شهر آنکارا از نظر تعداد جمعیت با در نظر گرفتن مرزهای شهرداری در رتبه پنجاه و هفتم جهان و در رتبه دوم کشور ترکیه (بعد از کلانشهر استانبول) قرار دارد. از نظر جغرافیایی نزدیک به مرکز کشور ترکیه قرار دارد و بیشتر استان آنکارا به جز بخش های شمالی دریای سیاه غربی در منطقه آناتولی مرکزی واقع شده است.

استان آنکارا بعد از استان های سیواس و قونیه از نظر مساحت سومین استان کشور ترکیه می باشد. این استان توسط استان های بولو، چانکیری، کریک کاله، کیرشهیر، آکسارای، قونیه و اسکی شهیر احاطه شده است.

معرفی شهر آنکارا

تاریخچه شهر آنکارا

ریشه نام آنکارا به طور قطعی مشخص نیست. بر اساس شایعاتی که بر اساس اسناد نیست و تا به امروز باقی مانده است، اولین نامی که در تاریخ ذکر شده آنکیرا است که توسط غلاطیان به آن داده شده است و در زبان یونانی به معنای لنگر است. این نام به مرور زمان تغییر کرد و به آنسیره، انگوریه، انگورو، آنگارا، آنگورا و در نهایت آنکارا تبدیل شد.

آنکارا که در دوره هلنیستی پایتخت تکتوساگ ها از قبیله گالاتیا بود، در دوره روم پایتخت سازمان استانی، در دوره بیزانس شهر مهم اقامتی امپراتوران و در دوره عثمانی مرکز استان آناتولی بود.

اگرچه تاریخ دقیق تأسیس اولین آن مشخص نیست، اما آثار پیش از تاریخ که در تحقیقات اطراف شهر به دست آمده نشان می‌دهد که سکونتگاه های انسانی در منطقه پولاتلی آنکارا  به 3000 سال قبل از میلاد برمی گردد. همچنین قدیمی ترین بقایای ماقبل تاریخ کشف شده در استان آنکارا به عصر حجر قدیم باز می گردد.

درخشان ترین دوره آنکارا زمان علاءالدین کیکوبات بود. در این دوره شهر از نظر نظامی مستحکم شد و با بناهای مذهبی و علمی مانند مساجد و مدارس ساخته شد. در سال 1841 آنکارا به استان تبدیل شد و در سال 1984 نیز عنوان کلانشهر را بدست آورد. 

با از دست دادن بیشتر استان های روملی در پایان جنگ بالکان، مرزهای ترکیه در غرب به استانبول بسیار نزدیک شد. تصرف بسفر نیز بسیار آسان تر شد. به همین دلیل باقی ماندن مرکز دولتی در استانبول خطرناک و ناخوشایند تلقی شد و انتقال پایتخت به شهر دیگری در آناتولی در نظر گرفته شد. در سال های جنگ، بیشتر حملات از سمت غرب صورت می گرفت و شهر آنکارا از این حملات بسیار دور بود.

در 27 دسامبر 1919، نمایندگی کمیته جامعه دفاع از حقوق آناتولی و روملیا به ویژه مصطفی کمال پاشا به آنکارا آمد و با بیانیه ای که در 29 دسامبر 1919 منتشر شد به همه نمایندگان اعلام کرد که این جلسه در آنکارا برگزار خواهد شد. به دنبال این بخشنامه، آنکارا به عنوان مقر حکومت مجلس ملی کبیر ترکیه که در 23 آوریل 1920 تأسیس شد، اعلام شد. با قانونی که در 13 اکتبر 1923 تصویب شد، شهر آنکارا پایتخت جمهوری ترکیه شد.

Ankara Turkiye

مکان های دیدنی در شهر آنکارا

1- آنت کبیر (Anıtkabir):

آنت‌کبیر، یکی از پربازدیدترین سازه‌های نمادین نه تنها در آنکارا، بلکه در کل ترکیه می باشد. این سازه در مساحتی بالغ بر 750 هزار متر مربع که شامل مقبره مصطفی کمال آتاتورک است، گسترده شده است. Anıtkabir واقع در چانکایا، یکی از مناطق مرکزی آنکارا، شامل برج استقلال، برج آزادی، برج Mehmetçik، برج دفاع از قانون، برج پیروزی، برج صلح، برج 23 آوریل، برج پیمان ملی، برج انقلاب، جاده شیرها، مراسم بسیاری از بخش های چشمگیر مانند میدان، سارکوفاگ عصمت اینونو و پارک صلح می باشد. 

لوکیشن آنت کبیر 

ورودی به تمامی بخش های آنت کبیر رایگان می باشد.

ساعات بازدید از آنت کبیر به صورت زیر می باشد. 

  • یک فوریه الی 14 می از ساعت 9 الی 16:30 
  • 15 فوریه الی 31 اکتبر از ساعت 9 الی 17
  • 1 نوامبر الی 31 ژانویه از ساعت 9 الی 16
  • روز 10 نوامبر تا ساعت 22 شب باز می باشد.
آنت کبیر

2- موزه تمدن های آناتولی:

موزه تمدن های آناتولی به عنوان یکی از مهم ترین موزه های ترکیه با مجموعه هایش هزاران اثر منحصر به فرد را به نمایش می گذارد. به حدی که شایسته دریافت جایزه EMYA انجمن موزه اروپا تلقی شد. با توجه له آثار باستانی که دارد علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و باستان‌شناسی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

لوکیشن موزه تمدن آناتولی

هزینه ورودی برای هر نفر 60 لیر (اگر موزه کارت داشته باشید ورودی به صورت رایگان خواهد بود.)

ساعات بازدید از موزه در کل روزهای هفته از ساعت 8:30 الی 20 

موزه تمدن های آناتولی

3- قلعه آنکارا:

قلعه آنکارا که در منطقه آلتینداغ شهر آنکارا قرار دارد و یکی از مهمترین نمادهای تاریخی شهر است، قدمت آن به قبل از میلاد مسیح می رسد. تخمین زده شده که توسط غلاطیان در قرن دوم ساخته شده است. قلعه آنکارا در طول تاریخ میزبان امپراتوری روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی بوده است. در قلعه آنکارا می‌توانید از ۴۲ برج ۵ گوشه ۱۱۰ متری دیدن کنید، اتاق‌های درونی قلعه را بررسی کنید و عکس‌های پانورامای باشکوهی از دیوارها بگیرید.

لوکیشن قلعه آنکارا

ورودی رایگان می باشد.

ساعات بازدید از این قلعه در شهر آنکارا در تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 18 

قلعه آنکارا

4- معبد آگوستوس (Augustus Tapınağı):

معبد آگوستوس، یکی از گنجینه های تاریخی شهر آنکارا، در Hacıbayram، منطقه Altındağ واقع شده است. این قلعه که گمان می رود توسط امپراتور روم آگوستوس بین 20 تا 25 سال قبل از میلاد ساخته شده است، تصور می شود که بر روی یک معبد قدیمی فریژی ساخته شده باشد. می‌توانید جلوه‌های این دوره را بر روی دیوارهای معبدی که با ستون‌های رومی و سنگ‌های تراشیده ساخته شده‌اند، مشاهده کنید.

معبد آگوستوس که بر روی یک سکوی بلند ساخته شده است، با ستون های یونی 15 متری خود، معماری بسیار چشمگیری دارد. بخش از معبد که با کتیبه های رومی هستند به عنوان بهترین بخش حفظ شده معبد بوده و ارزش دیدن دارد.

لوکیشن معبد آگوستوس

معبد آگوستوس

5- موزه باستان شناسی و هنر اریمتان (Erimtan):

موزه باستان شناسی و هنر اریمتان، که در آن بیش از 2000 اثر گرانبها از کاوش های باستان شناسی در آناتولی به نمایش گذاشته شده است، در خیابان گوزلو در منطقه آلتینداغ شهر آنکارا واقع شده است. این موزه که در یک عمارت سنگی تاریخی بین موزه تمدن های آناتولی و موزه چنگلهان رحمی ام کوچ واقع شده است، قدمت آن به قبل از میلاد برمی گردد. 

مجموعه های غنی تزئین شده با آثار تاریخی مربوط به 3000 سال قبل از میلاد تا دوره بیزانس و روم، لوح های خط میخی، مهرهای چشمگیر، وسایل شخصی، سفال، سکه های طلا، نقره و برنز در این موزه وجود دارد.

لوکیشن موزه باستان شناسی و هنر اریمتان

هزینه ورودی به موزه برابر 70 لیر

هزینه ورودی برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و افراد بالای 65 سال 35 لیر 

ساعات بازدید از این موزه در تمامی روزها از ساعت 9 الی 18 به جز روز دوشنبه که کلا تعطیل می باشد.

موزه باستان شناسی و هنر اریمتان

6- خانه آتاتورک:

خانه آتاتورک، که در صدمین سالگرد تولد آتاتورک ساخته شده است، برای همه کسانی که از شهر آنکارا بازدید می کنند، ضروری است. این خانه که فضای فوق العاده ای دارد، مشابه خانه آتاتورک در تسالونیکی ساخته شده است. می توان بخش هایی مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه را مانند نمونه اولیه مشابه خانه در تسالونیکی مشاهده کرد.

لوکیشن خانه آتاتورک

خانه آتاتورک

7- مزرعه جنگلی آتاتورک (Atatürk Orman Çiftliği):

مزرعه جنگلی آتاتورک، یکی از مخازن اکسیژن و مهمترین مناطق سبز شهر آنکارا، در زمینی که قاضی مصطفی کمال آتاتورک در سال 1925 اهدا کرده بود، ساخته شد. این مکان که یکی از مهمترین مناطق سرسبز نه تنها پایتخت بلکه کشور ترکیه است در سال 1371 به عنوان منطقه حفاظت شده تاریخی و طبیعی درجه یک مورد حفاظت قرار گرفت. 

مناطق مختلفی در مزرعه جنگلی آتاتورک وجود دارد، مانند باغ وحش، مناطق پیک نیک، مسیرهای پیاده روی، موزه خانه آتاتورک که با مبلمان دوره ای تزئین شده است، جایی که می توانید وسایل شخصی آتاتورک را ببینید و مزرعه جنگلی قاضی را بازدید کنید.

محصولات لبنی ارگانیک تولید شده در تاسیسات واقع در مزرعه جنگلی آتاتورک در سراسر ترکیه توزیع می شود. شما می توانید در این مزرعه چشمگیر هم در طبیعت گردی لذت ببرید و هم گنجینه های تاریخی را در سالن نمایشگاه موزه خانه آتاتورک بازدید کنید.

لوکیشن مزرعه جنگلی آتاتورک

مزرعه جنگلی آتاتورک

8- موزه تمبر PTT:

یکی دیگر از موزه های جالبی که می توانید در شهر آنکارا، که شهر موزه ها می باشد، بازدید کنید، موزه تمبر PTT است. این موزه تمبر در بلوار آتاتورک در منطقه آلتینداغ واقع شده و در سال 2013 به روی بازدیدکنندگان افتتاح شد. همچنین می توانید بیش از 6000 تمبر آورده شده از کشورهای مختلف جهان را در مجموعه های موزه که در آن 4400 تمبر اصلی چاپ شده در ترکیه به نمایش گذاشته شده است، بازدید کنید. 

همچنین می توانید نگاهی به عکس های تاریخی و اسناد رسمی بسیاری در موزه تمبر PTT بیندازید که با رویکرد موزه ای مدرن و دارای 7 موضوع مختلف سازماندهی شده است.

لوکیشن موزه تمبر PTT

ورودی موزه رایگان می باشد.

ساعات بازدید از موزه تمبر PTT همه روزه از ساعت 9 الی 17 

موزه تمبر PTT

9- آتاکوله (Atakule):

آتاکوله، یکی از نمادهای مدرن شهر آنکارا، در منطقه چانکایا قرار دارد. ساخت این برج در سال 1987 آغاز و در سال 1989 به پایان رسید. مرکز خرید، سالن‌های سینما، کافه‌ها، تراس‌ های دیدبانی و رستوران‌ ها در بخش برج آتاکوله هر ساله توسط هزاران نفر بازدید می‌شود. شما می توانید در مقابل زیباترین مناظر شهر آنکارا غذا میل کنید و بهترین عکس های پانوراما از شهر بگیرید.

لوکیشن آتاکوله

آتاکوله

10- کتابخانه ملی ریاست جمهوری:

کتابخانه ملی، جایی که با ورود به کتابخانه احساس می کنید در دنیای دیگری هستید، در منطقه Yenimahalle آنکارا واقع شده است. این کتابخانه که دارای فضاهای مطالعاتی وسیع می باشد، دارای پارکینگ سرپوشیده و روباز می باشد. برای رسیدن به کتابخانه می توانید خطوط مترو M1 و M2 را انتخاب کنید. با استفاده از خطوط اتوبوسرانی 169 و 339 می توانید با اتوبوس به کتابخانه ملی بروید.

لوکیشن کتابخانه ملی ریاست جمهوری

کتابخانه ملی ریاست جمهوری

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه