اقامت در ترکیه

اقامت در ترکیه

اخذ اقامت در ترکیه یکی از مهم ترین مسائلی است که هر مهاجری در هنگام ورود به کشور ترکیه به آن توجه دارد و از اولین اقداماتی است که باید انجام دهد تا بتواند به صورت طولانی مدت در ترکیه زندگی کند. کشور ترکیه با داشتن فرهنگی شبیه فرهنگ ایران و همچنین بدلیل نزدیک بودن به ایران انتخاب اول ایرانیان برای ادامه زندگی و حتی پله ای برای مهاجرت به کشورهای سطح بالای دنیا می باشد. 

در سالهای اخیر اکثر مهاجرانی که به کشور ترکیه مهاجرت کرده بودن به راحتی با اجاره آپارتمان می توانستند نسبت به اخذ اقامت سالانه اقدام نمایند ولی بدلیل تغییر قوانین اقامتی کشور ترکیه دیگر فرد خارجی نمی تواند از طریق اجاره ملک نسبت به اخذ اقامت سالانه یا همان اقامت توریستی اقدام کند. 

از سال 2022 دولت ترکیه قانونی برای اخذ اقامت در ترکیه اعمال کردند که در این قانون، اقامت توریستی برای افرادی که برای اولین بار نسبت به اخذ آن اقامت می کنند رد می شود. و همچنین مناطقی را به عنوان مناطق ممنوعه برای اتباع خارجی اعلام کردند که در آن مناطق اتباع خارجی نمیتوانند اقامت بگیرند.

و اما می خواهیم به این موضوع بپردازیم که با حذف اخذ اقامت توریستی از طریق اجاره ملک چه نوع اقامتی را می توان در ترکیه اقدام و راحتتر و سریعتر دریافت کرد. 

به طور کلی شهروندان ایرانی می توانند فقط به مدت 3 ماه در طول 6 ماه در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. به همین دلیل برای اقامت طولانی مدت در ترکیه نیاز به اخذ اقامت وجود دارد. روشهایی که می توان از طریق آن اقامت در ترکیه را اخذ نمود را در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد.

اقامت کشور ترکیه

روش های اخذ اقامت در ترکیه

روشهایی که می توانید از این طریق نسبت به اخذ اقامت ترکیه اقدام نمایید به شرح زیر می باشد:

1- اخذ اقامت از طریق خرید آپارتمان در ترکیه

2- اخذ اقامت از طریق ثبت نام در دانشگاه های ترکیه

3- اخذ اقامت در صورت ازدواج با شهروند کشور ترکیه

4- اخذ اقامت کاری (چالیشما ایزین)

اقامت از طریق خرید آپارتمان در ترکیه

یکی از روشهای اخذ اقامت در ترکیه خرید ملک در کشور ترکیه می باشد. البته برخی شروط در خرید ملک در ترکیه توسط دولت ترکیه مشخص شده است که با در نظر گرفتن این قوانین شما می توانید بعد از خرید آپارتمان نسبت به اخذ اقامت در ترکیه اقدام نمایید.

یکی از شروطی که در اخذ اقامت از ظریق ملک وجود دارد این است که ملکی که خریداری میکنید باید ارزش آن بالای 200 هزار دلار بوده و در داخل سند مبلغ خرید به درستی و مطابق با میزان پرداختی شما (حتما بالای 200 هزار دلار) نشان داده شود. 

از دیگر شروط اخذ اقامت از طریق خرید ملک در کشور ترکیه، خرید آپارتمان در منطقه ای است که آن منطقه جزء مناطق ممنوعه نباشد. دولت ترکیه مناطقی را که درصد اقامت اتباع خارجی زیاد بود را برای اتباع خارجی جدید ممنوعه اعلام کرد. لیست مناطق ممنوعه در ترکیه را می توانید از اینجا بررسی نمایید. 

اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

همچنین با خرید ملک های تجاری و اداری شما نمی توانید نسبت به اخذ اقامت و ثبت آدرس اقدام نمایید. لازم به ذکر است شما با خرید آپارتمان های در حال ساخت نیز نمی توانید نسبت به اخذ اقامت در ترکیه اقدام نمایید. آپارتمان هایی مناسب برای اخذ اقامت هستند که علاوه بر دارا داشتن شروط های بیان شده در بالا، باید مساعد برای اقامت و زندگی باشد و تنها بنام زدن سند در اخذ اقامت ترکیه کفایت نمی کند. 

اگر با خرید آپارتمان نسبت به اخذ اقامت در ترکیه اقدام کردین حتما پس از اخذ کارت اقامت، از طریق اداره مهاجرت منطقه خود نسبت به ثبت آدرس اقدام نمایید. باید توجه داشته باشید که شما نمیتوانید آپارتمانی را که از طریق آن اقامت در ترکیه را دریاقت کردین به شخص دیگری اجاره دهید. زیرا با اجاره دادن آپارتمان خود و با ثبت کردن آدرس آن آپارتمان توسط مستاجر که در آن آپارتمان زندگی می کند، اقامت شما ابطال خواهد شد. 

در آخر می توان بیان کرد که برای اخذ اقامت در ترکیه از طریق خرید آپارتمان نیاز به سرمایه گذاری در کشور ترکیه به میزان حداقل 200 هزار دلار خواهید بود. افرادی که امکان خرید آپارتمان در ترکیه را دارند یکی از مطمئن ترین راهها و آسان ترین راهها برای اخذ اقامت در ترکیه همین اقامت از طریق خرید ملک خواهد بود.

اقامت از طریق ثبت نام در دانشگاههای ترکیه (اقامت دانشجویی)

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت در ترکیه اخذ اقامت تحصیلی از طریق ثبت نام در دانشگاههای ترکیه می باشد. شما می توانید با اخذ پذیرش از دانشگاههای ترکیه در مقاطع های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا نسبت به اخذ اقامت در ترکیه اقدام نمایید. مراحل اخذ اقامت مثل سالهای قبل توسط امور ادرای دانشگاهها انجام می گیرد به طوریکه مدارکی از قبیل اجاره نامه نوتر شده و یا سند مالکیت آپارتمان در صورت خرید ملک و مدارک دیگر همچون عکس و پاسپورت و غیره به امور اداری دانشگاه تحویل داده می شود و از طریق دانشگاه مراحل اخذ اقامت تحصیلی انجام می پذیرد. 

توجه داشته باشید که اقامت تحصیلی فقط در صورت اخذ پذیرش و ثبت نام در دانشگاه صورت می پذیرد و با ثبت نام در دوره های آموزشی زبان خارجی و یا دوره های مدیریتی و هر دوره تخصصی در آموزشگاهها نمی توانید نسبت به اخذ اقامت تحصیلی اقدام نمایید. در چندین سال قبل شما می توانستید با شرکت در دوره های آموزش زبان خارجی نسبت به اخذ اقامت اقدام نمایید که این اقامت ها هم اکنون برای اتباع خارجی داده نمی شود.

در هر کدام از مقاطع تحصیلی شرایط سنی وجود دارد که در هنگام ثبت نام دانشگاه به آن توجه داشته باشید. شما می توانید از طریق شرکت الومیگرنت نسبت به پذیرش در دانشگاههای معتبر ترکیه اقدام نمایید. در برخی از رشته ها و دانشگاهها شرایط ارائه بورس برای دانشجویان عزیز از طرف شرکت الومیگرنت امکان پذیر می باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با مشاوران تحصیلی شرکت الومیگرنت تماس بگیرید و در ارتباط باشید.

اقامت از طریق ثبت نام در دانشگاههای ترکیه اقامت دانشجویی

اقامت از طریق ازدواج با شهروند کشور ترکیه

یکی از روش های اخذ اقامت در ترکیه که بعد از سه سال منجر به اخذ پاسپورت ترکیه می شود ازدواج با شهروند ترکیه ای می باشد. در صورت ازدواج با شهروند ترکیه ای فرد خارجی می تواند نسبت به اخذ اقامت در کشور ترکیه اقدام کند. بعد از گذشت سه سال از تاریخ ازدواج با ارائه مدارک لازم به اداره نفوس می توانید نسبت به اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه اقدام نمایید. 

اقامت از طریق ازدواج با شهروند ترکیه

اقامت کاری (چالیشما ایزین)

در صورتی که کارت اقامت توریستی شما دارای اعتبار باشد، شما می توانید نسبت به استخدام در شرکتی جهت اخذ اقامت کاری اقدام نمایید. در حقیقت دریافت مجوز کار در این کشور نیازمند دارا بودن کارت اقامت یا کیملیک می باشد.

این مجوز در شرایطی داده می شود که استخدام فرد توسط یک شخص ترک صورت پذیرفته باشد و در طول این مدت بیمه فرد خارجی که چالیشما ایزین دریافت کرده است، واریز شده باشد. کلیات دریافت ویزای کار یا همان کارت چالیشما ایزین در مقاله ی ویزای کار در کشور ترکیه (چالیشما ایزین) آورده شده است.

اقامت کاری چالیشما ایزین

سوالات متداول در زمینه اخذ اقامت در کشور ترکیه

برای اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک چقدر سرمایه نیاز داریم؟

براساس قانون کشور ترکیه حداقل سرمایه جهت خرید آپارتمان در ترکیه برای اخذ اقامت در ترکیه برابر 200 هزار دلار می باشد. 

برای اخذ اقامت ترکیه با خرید آپارتمان کدام شهر را انتخاب کنیم؟

شما می‌توانید در هر شهری از کشور ترکیه ملک مدنظر خود را براساس سلیقه انتخاب کنید. اگر شما شهرهای مدرن بزرگ و پرجمعیت را دوست دارید خرید ملک در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و ازمیر مناسب شماست ولی اگر دوستدار طبیعت و فضای سرسبز هستید می‌توانید شهرهایی نظیر آنتالیا، بودروم و مارماریس را برای اخذ اقامت ترکیه از طریق آپارتمان انتخاب کنید.

مشاوران ما در الومیگرنت می‌توانند شما را برای انتخاب شهر مناسب راهنمایی کنند و در ترکیه نیز مشاوران ما برای بازدید از املاک مختلف همراه شما خواهند بود تا علاوه‌ بر بررسی و نظارت بر موارد قانونی، به شما کمک کنند تا بهترین و ایمن ترین انتخاب را داشته باشید.

آیا آپارتمانی را که جهت اخذ اقامت در ترکیه خریداری کردیم را می توانیم اجاره دهیم و کسب در آمد داشته باشیم؟

همان طور که در متن مقاله نیز بیان کردیم شما نمی توانید آپارتمانی را که از طریق آن اقامت گرفته اید اجاره دهید. آپارتمان خریداری شده جهت سکونت و اقامت صاحب ملک بوده و در صورت اجاره دادن آن ملک اقامت صاحب ملک ابطال خواهد شد. اگر شما قصد سرمایه گذاری در کشور ترکیه دارید و نیازی به اقامت کشور ترکیه ندارید، می توانید با اجاره دادن آپارتمان خریداری شده درآمد لیری داشته باشید.

چه مدارکی برای اخذ اقامت ترکیه با خرید آپارتمان، جهت ارائه به اداره مهاجرت نیاز می باشد؟

  • پر کردن فرم راندوو از سایت اداره مهاجرت
  • کپی پاسپورت
  • ترجمه ی رسمی شناسنامه
  • ترجمه ی رسمی قباله ی ازدواج در صورت متاهل بودن
  • سند ملک خریداری شده
  • دریافت برگه ی نوماراتاژ از شهرداری
  • بیمه نامه ی سلامت اتباع خارجی
  • ۴ قطعه عکس بیومتریک
  • ارائه یکی از قبوض آب، برق و یا گاز
  • ارائه بیمه داسک (زلزله) آپارتمان خریداری شده

لازم به ذکر است مامور اداره ی مهاجرت میتواند مدارک دیگری نیز علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا از شما درخواست نماید، برای کسب اطلاعات بیشتر جهت دریافت اقامت از طریق آپارتمان خریداری شده با مشاورین بخش اقامت شرکت الومیگرنت در ارتباط باشید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه