کشور ترکیه و آشنایی با آن

ترکیه و اشنایی با ان

کشور ترکیه که به صورت رسمی جمهوری ترکیه بیان می شود، از دو قاره ی آسیا و اروپا تشکیل می یابد. این کشور از شمال غربی با بلغارستان، از غرب با یونان، از شمال شرقی با گرجستان، از شرق با نخجوان، ارمنستان، ایران و آذربایجان و از جنوب شرقی با عراق و سوریه همسایه است. این کشور توسط جزیره قبرس و دریای مدیترانه در جنوب، دریای اژه در غرب و دریای سیاه در شمال احاطه شده است. دریای مرمره همراه با تنگه ی بسفر و تنگه ی چاناک کاله بخش اروپایی را از آسیایی جدا میکند. بدلیل واقع شدن ترکیه در نقطه ی اتصالی قاره ی اروپا و آسیا این کشور از قدرت سیاسی و جغرافیایی بالایی برخوردار است.

کشور ترکیه

ترکیه یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و یکپارچه قانون اساسی است که توسط سیستم ریاست جمهوری اداره می شود. از نظر ساختار اداری دارای ساختار واحدی است و این یکی از مهم ترین عوامل شکل دهنده مدیریت دولتی ترکیه است. با توجه به اینکه سه قوه ی مقننه، مجریه و قضائیه در عملکرد اساسی دولت نقش دارند، دولت های محلی تقریباً هیچ قدرتی ندارند.

پایتخت کشور ترکیه شهر آنکارا می باشد. کشور ترکیه از 81 استان و مجموعا از 973 منطقه تشکیل می یابد. شهر استانبول که پایتخت فرهنگی کشور ترکیه به حساب می آید، با جمعیت حدودا 16 میلیون و 600 هزار نفر پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه می باشد.

زبان اصلی کشور ترکیه، ترکی می باشد که زبان مادری 85 درصد مردم این کشور ترکی می باشد. اکثر جمعیت کشور ترکیه را مسلمانان سنی تشکیل می دهند.

موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه

همان طور که بیان شد کشور ترکیه یک کشور اوراسیایی با قلمرو در دو قاره ی اروپا و آسیا قرار دارد. حدود 97 درصد ترکیه در قاره ی آسیا و حدود 3 درصد آن در قاره ی اروپا قرار دارد. قلمرو کشور ترکیه را می توان به مستطیلی به ابعاد 1600 کیلومتر در 800 کیلومتر در نظر گرفت. این کشور در رده ی 37 ام دنیا از نظر مساحت قرار دارد. کشور جمهوری ترکیه از غرب توسط دریای اژه، از شمال دریای سیاه و از جنوب با دریای مدیترانه (از سه جبهه) احاطه شده است. در شمال غربی کشور نیز دریای مرمره قرار دارد.

کشور ترکیه

اقتصاد ترکیه

اقتصاد ترکیه طبق نظر صندوق بین المللی پول (IMF)، جزء اقتصادهای در حال توسعه است و ترکیه جزء کشورهای تازه صنعتی شده ی دنیا می باشد.

براساس Nominal GSYİH ترکیه بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و براساس SAGP GSYİH، یازدهمین اقتصاد دنیا را داراست. تولید ناخالصی داخلی ترکیه در سال اخیر 11.4 درصد بوده است. محصولات کشاورزی، پوشاک، ماشین های حمل و نقل موتور دار، کشتی، قایق و ملزومهای ساختمانی از جمله مهمترین محصولات صادراتی ترکیه در سالهای اخیر است.

با اینکه بخش های صنعتی، بانکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور عمده در اختیار بخش دولتی است، ولی در بخش خصوصی نیز پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است.

کشور ترکیه

در سال 2022 میلادی در حالیکه تاثیر بیماری همه گیر کرونا به اقتصاد کل دنیا ادامه داشت، آغاز جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی شد. اقتصاد تمامی کشورهای جهان در این سال تورمی بی سابقه را تجربه کرد.

در این میان ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با تلاش های آنکارا و حمایت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در 22 جولای 2022 میلادی در استانبول سند ” انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین” امضا کردند.

بدون شک موقعیت دیپلماتیک ترکیه در کاهش بحران جهانی تامین مواد غذایی یکی از مهمترین رویدادهای سال 2022 در زمینه ی اقتصادی بود.

تحصیل در کشور ترکیه

به دلیل وجود مدارس بین المللی معتبر مانند مدارس بین المللی آمریکایی، کانادایی و . . . و همچنین بدلیل داشتن برنامه های آموزشی اصولی در مدارس کشور ترکیه، این کشور مورد توجه مهاجران زیادی بوده است.تدریس در مدارس بین المللی به صورت زبان انگلیسی می باشد. علاوه بر مدارس بین المللی، مدارس دولتی و غیر انتفاعی نیز دارای سطح علمی بالایی می باشد. با این تفاوت که در مدارس دولتی و غیر انتفاعی ترکیه تدریس به زبان ترکی می باشد.

دانشگاههای ترکیه نیز در دنیا از اعتبار بالایی برخودار بوده و مورد تایید اکثر کشورها نیز می باشد. محصلین زیادی از کشور ایران و کشورهای اطراف جهت تحصیل به ترکیه مهاجرت کرده اند. علی الخصوص ایرانیان به دلیل نزدیکی مسافت، کم بودن هزینه ی دانشگاه ها، نزدیکی فرهنگ و اعتبار دانشگاهها کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند.

کشور ترکیه

برای اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر ترکیه میتوانید با مراجعه به سایت خود دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهید همچنین در صورت لازم میتوانید جهت مشاوره و اخذ پذیرش از دانشگاههای ترکیه با مشاورین تحصیلی شرکت الومیگرنت در ارتباط باشید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه