مکان های گردشگری استانبول

مکان های گردشگری استانبول

در این مقاله مکان های گردشگری استانبول را معرفی خواهیم کرد. استانبول یکی از زیباترین شهرهای دنیا می باشد. شهر استانبول 24 ساعت شبانه روزی شهری زنده است. از مکان های گردشگری استانبول می توان به مساجد و مکان های تاریخی در مناطق فاتیح و بی اوغلو و همچنین سواحل زیبای استانبول اشاره کرد. 

مکان های گردشگری استانبول

استانبول یکی از توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه می باشد. نیمی از شهر در قاره آسیا و نیمی دیگر در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط تنگه ی بسفر از هم جدا شده است. بیشتر مکانهای تاریخی استانبول در بهش اروپایی استانبول و در منطقه فاتیح قرار دارد. منطقه فاتیح در همسایگی مناطق زیتون بورنو، ایوب سلطان و بایرام پاشا قرار دارد. این منطقه از طریق پل خلیج به منطقه بی اوغلو وصل می شود.

قصد داریم در این مقاله بخشی از مکان های گردشگری استانبول را برای شما معرفی کنیم. 

موزه و مسجد ایا صوفیه (Ayasofya Camii)

ایاصوفیه توسط امپراتور روم شرقی کنستانتین اول در سال 360 ساخته شده است. ایاصوفیه به عنوان کلیسا و یکی از کلیساهای بزرگ جهان شاخته می شد.

کلیسای ایاصوفیه که در مدت 5 سال و 10 ماه با کار دو معمار به پایان رسید، کلیسای جامعی بود که در کمترین زمان در جهان نسبت به سایر بناهای آن زمان ساخته شد. در قرن پنجم میلادی این بنا ایاصوفیه نام داشت و تا زمان فتح استانبول در سال 1453 این نام را یدک می کشید. ایاصوفیه در سال 1935 به موزه تبدیل و در سال 2020 به مسجد تبدیل شد. 

لوکیشن مسجد ایاصوفیه

ورودی مسجد ایاصوفیه رایگان می باشد.

ورودی موزه ایاصوفیه برای توریستها 25 یورو و برای شهروندان ترک 850 لیر می باشد. شهروندان ترکی که موزه کارت دارند می توانند با پرداخت 425 لیر از موزه ایاصوفیه بازدید کنند. 

ورودی موزه ایاصوفیه برای شهروندان ترک زیر 17 سال و بالای 65 سال رایگان می باشد. 

مسجد و موزه ایاصوفیه

موزه کاخ توپکاپی (Topkapı Sarayı Müzesi)

کاخ توپکاپی، واقع در شبه جزیره تاریخی، توریستی ترین منطقه استانبول قرار دارد. این کاخ در منطقه فاتح، پس از فتح استانبول ساخته شد و به مدت 400 سال مرکز اداری امپراتوری عثمانی بود.

کاخ توپکاپی در 3 آوریل 1924 به موزه تبدیل شد و به اولین موزه جمهوری ترکیه تبدیل شد. این موزه یکی از بزرگترین موزه های کاخ در جهان است. مساحت آن 300 هزار متر مربع بوده و حدود 300 هزار اسناد آرشیوی را در خود جای داده است. وقتی برای بازدید از موزه می روید، می توانید بخش حرمسرا، اتاق خصوصی و باغ عمارت ها را بازدید کنید. 

لوکیشن موزه کاخ توپکاپی

هزینه ورودی کاخ 150 لیر

حرمسرا 80 لیر

موزه ایا ایرینی 90 لیر

با داشتن موزه کارت هزینه ورودی رایگان خواهد بود.

کاخ توپکاپی روزهای سه شنبه تعطیل می باشد. در بقیه ایام هفته از ساعت 10 الی 18 برای بازدیدکنندگان باز می باشد.

موزه کاخ توپ کاپی

مسجد و مجتمع اجتماعی سلیمانیه (Süleymaniye Camii ve Külliyesi)

مسجد سلیمانیه، کار کاوشگر معمار سنان، یکی از تحسین برانگیزترین سازه ها در میان مکان های دیدنی استانبول است. این مسجد که در منطقه بیازیت فاتیح قرار دارد، همانطور که از نامش پیداست، به دستور سلیمان بزرگ، سلطان مشهور امپراتوری عثمانی ساخته شده است. 

تمام جزئیات مسجد، که بین سال های 1551 تا 1557 ساخته شده است، با دقت و حساب شده ساخته شده است. مجموعه سلیمانیه که مسجد سلیمانیه در آن قرار دارد نیز دارای وسعت بسیار وسیعی به متراژ 35 هزار مترمربع می باشد. مجموعه سلیمانیه دارای 15 بخش است، بخش های مجموعه شامل فضاهایی مانند مدارس، بیمارستان‌، کتابخانه‌ ها و حمام‌ ها می باشد. این مجموعه همچنین شامل مقبره های معمار سینان، سلطان سلیمان و خرم سلطان است.

گفته می شود اولین سنگ این مسجد را شیخ الاسلام ابوسوود افندی بر پایه معبد گذاشت و ساخت آن در یکی از زیباترین مکان های استانبول آغاز شد. مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول می باشد.

لوکیشن مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه

مسجد سطان احمد (Sultanahmet Camii)

مسجد سلطان احمد، معروف ترین مسجد استانبول می باشد. این مسجد نه تنها در بین گردشگران داخلی بلکه در بین گردشگران خارجی نیز بسیار معروف است. توریست ها این مسجد را به نام مسجد آبی می شناسند. مهم ترین دلیل این امر این است که فضای داخلی مسجد با 21 هزار و 43 کاشی ازنیک مبله شده و ظاهری به رنگ آبی تیره دارد. 

مسجدی که توسط صدفکار مهمت آقا، یکی از شاگردان معمار سینان، در قرن هفدهم به دستور سلطان احمد اول ساخته شد، درست روبروی ایاصوفیه قرار دارد. مسجد سلطان احمد 16 بالکن دارد و این 16 بالکن نماد سلطان احمد اول شانزدهمین فرمانروای امپراتوری عثمانی است. قطر گنبد که 43 متر ارتفاع دارد 23.5 متر است.

لوکیشن مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

میدان سلطان احمد (Sultanahmet Meydanı)

میدان سلطان احمد نقطه شروع سفرهای توریستی استانبول است. این میدان که در سال های حاکمیت امپراتوری روم در این منطقه به عنوان هیپودروم مورد استفاده قرار می گرفت، در زمان امپراتوری بیزانس نیز یک هیپودروم بود. به همین دلیل به میدان اسب معروف شد. در آن زمان‌ها مردم محلی همیشه در این میدان جمع می‌شدند و تفریح می‌کردند. میدان سلطان احمد مکان ویژه ای است که شبه جزیره تاریخی استانبول را تشکیل می دهد.

در میدان سلطان احمد، مکان های تاریخی مهمی مانند کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، موزه ایا ایرینی، آب انبار باسیلیکا، آب انبار Binbirdirek قرار دارند که می توانید بازدید کنید. شما می توانید به مکان هایی مانند Kumkapı ،Sirkeci ،Karaköy و Eminönü و Çemberlitaş به صورت پیاده برسید.

لوکیشن میدان سلطان احمد

میدان سلطان احمد

پارک گلخانه (Gülhane Parkı)

این پارک در گذشته به عنوان حیاط خلوت کاخ توپکاپی مورد استفاده قرار می گرفت. این پارک Gülhane در آن زمان میزبان سلاطین بوده است. در تمیزی و چیدمان پارک Gülhane که یکی از تمیزترین پارک های ترکیه است، دقت بیشتری به عمل می آید. 

لوکیشن پارک گلخانه

پارک گلخانه

آب انبار باسیلیکا (Yerebatan Sarnıcı)

آب انبار باسیلیکا یکی از با ارزش ترین بناهای باقی مانده در استانبول از دوران امپراتوری بیزانس است. آب انباری که در سال 532 به دستور امپراتور ژوستینیانوس ساخته شد، برای آب مورد نیاز کاخ و مردم در آن سال ها استفاده می شد. حتی پس از فتح استانبول نیز مدتی استفاده از آن به عنوان منبع آب ادامه یافت. در گذشته به دلیل وجود یک بازیلیکای Stoa بر روی آب انبار باسیلیکا و به دلیل ستون هایی که از آب بیرون می آمدند به کاخ بازیلیکا معروف بودند. مرموزترین مصنوع موجود در آب انبار باسیلیکا که 140 متر طول و 70 متر عرض دارد، سر مدوسا است. این مجسمه که در زیر دو ستون واقع در شمال غربی آب انبار قرار دارد، یکی از مهمترین آثار دوره روم است، اما معلوم نیست چگونه به اینجا رسیده است.

آب انبار باسیلیکا بازسازی شد و درهای خود را با چهره جدید خود باز کرد. مجسمه های مدرن اضافه شده، فضای آب انبار را به ابعادی کاملاً متفاوت تبدیل کردند. نورپردازی در آب انبار باسیلیکا، جایی که رویدادهای هنری مختلف برگزار می شود، فضا را زیبا می نماید.

لوکیشن آب انبار باسیلیکا

زمان بازدید همه روزه از ساعت 9 الی 22

  • هزینه ورودی در ساعت 9 الی 18:30 

شهروندان ترک 80 لیر

توریست ها 600 لیر

دانش آموزان و دانشجویان 30 لیر

  • هزینه ورودی در ساعت 18:30 الی 22

شهروندان ترک 250 لیر

توریستها 1000 لیر

دانش آموزان و دانشجویان 100 لیر

آب انبار باسیلیکا

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Sarayı)

این کاخ که مصطفی کمال آتاتورک در آن درگذشت، جایگاه بزرگی در قلب همه شهروندان ترک دارد. کاخ دولما باغچه در سال 1856 به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. سلطان عبدالمجید دستور داده بوده که این کاخ به سبک اروپایی ساخته شود.

سلطان عبدالمجید در این کاخ که سومین کاخ بزرگ استانبول به شمار می آید زندگی می کرد. بعد از تاسیس جمهوری ترکیه به عنوان چهره مدرن دولت جدید از این کاخ استفاده شد. در 10 نوامبر سال 1938 مصطفی کمال آتاتورک در این کاخ درگذشت. اتاق و لوازم شخصی آتاتورک آتاتورک برای بازدیدکنندگان به این کاخ قرار داده شده است.

لوکیشن کاخ دولما باغچه 

  • هزینه ورودی

برای شهروندان ترک 150 لیر

برای توریست ها 1050 لیر

برای دانش آموزان 40 لیر

  • زمان بازدید همه روزه از ساعت 9 الی 16 می باشد. روزهای دوشنبه هر هفته کاخ دولما باغچه تعطیل می باشد.
کاخ دولما باغچه

برج گالاتا (Galata Kulesi)

برج گالاتا، یکی از سازه هایی است که نمای استانبول را تشکیل می دهد. این برج میزبان گردشگران زیادی است که همیشه صف های طولانی در مقابل آن تشکیل می دهند. برج گالاتا یکی از قدیمی ترین برج های جهان است که در دهه 500 به درخواست امپراتور بیزانس ژوستینیان ساخته شد. ظاهر فعلی خود را در دهه 1340 به دست آورد. آخرین تعمیر این برج که در اثر آتش سوزی و زلزله ویران شده بود در سال 1967 انجام شد.

لوکیشن برج گالاتا

هزینه ورودی برای هر نفر 650 لیر می باشد. با داشتن موزه کارت ورودی رایگان خواهد بود. 

برای افراد زیر 18 سال بازدید فقط به همراه اولیا امکان پذیر می باشد.

ساعت بازدید از برج گالاتا همه روزه از ساعت 8:30 الی 22 

برج گالاتا

برج دختر (Kız Kulesi)

این برج که یکی از رمانتیک ترین آدرس های استانبول است، در سواحل سالاجاک در منطقه اوسکودار واقع شده است. هیچ منبع روشنی در مورد زمان ساخته شدن برج دختر وجود ندارد، اما برخی منابع می گویند که روند ساخت آن در سال 341 قبل از میلاد آغاز شده است. برج دختر که موضوع بسیاری از افسانه های مختلف است، در گذشته با نام های دامالیس و لئاندروس نیز شناخته می شد. دامالیس نامی است که از نام همسر پادشاه آتن خاریس گرفته شده است. این نام به این برج داده شد زیرا دامالیس هنگام مرگ در این سواحل دفن شد. در زمان امپراتوری بیزانس به آن Arcla به معنی قلعه کوچک نیز می گفتند. پس از فتح استانبول، برج جزیره تخریب شد و یک برج چوبی به جای آن ساخته شد. این برج که به دلیل چوبی بودن نتوانست در برابر آتش مقاومت کند، در سال 1725 بازسازی شد.

برج دختر که در طول تاریخ برای اهدافی مانند اخذ مالیات از کشتی‌ها، دفاع، بیمارستان قرنطینه و ایستگاه رادیویی استفاده می‌شده است، اکنون یکی از اولین مکان‌هایی است که برای وعده‌های غذایی عاشقانه و پیشنهاد ازدواج به ذهن می‌رسد. امروزه از این برج هم به عنوان موزه و هم به عنوان رستوران بازدید می شود. با سوار شدن به قایق هایی که هر 15 دقیقه یکبار از Salacak حرکت می کنند، می توانید به راحتی به برج Maiden’s Tower برسید. 

لوکیشن برج دختر

هزینه ورودی 550 لیر برای هر نفر + 50 لیر هزینه قایق

با موزه کارت ورودی رایگان خواهد بود.

زمان بازدید همه روزه از ساعت 9 الی 18

برج دختر

بازار بزرگ سرپوشیده (Kapalıçarşı)

از مکان های دیدنی استانبول، جایی که می توانید تمام بافت های ترکیه را در کنار هم پیدا کنید، بازار بزرگ یا همان Kapalıçarşı است. بازار بیازیت را گردشگران خارجی به Kapalıçarşı می شناسند. بازار بزرگ سرپوشیده در سال هایی که محمد فاتح سلطان بود ساخته شد و تقریباً 550 سال است که وجود داشته است. این بازار که ابتدا با هدف افزایش درآمد امپراتوری عثمانی افتتاح شد، به مرور زمان رشد کرد و به مهم ترین مرکز تجاری منطقه تبدیل شد. بازار بزرگ، قدیمی‌ترین مرکز خرید جهان، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان است که در زمینی به مساحت 45 هزار متر مربع ساخته شده است.

نام بازار بزرگ در سفرنامه اولیا چلبی نیز آمده است. به غیر از این، اندازه آن و مغازه های داخل آن در سفرنامه های دیگر نیز ذکر شده است. بازار بزرگ که تقریباً 4 هزار مغازه را در خود جای داده است، به خاطر جواهراتش مشهور است. علاوه بر جواهر فروشان، ادویه جات، فرش، قالیچه و پارچه نیز وجود دارد. حتی اگر قرار نیست از بازار بزرگ خریدی داشته باشید، حتماً باید بازدید داشته باشید زیرا بدون احساس فضای نوستالژیک استانبول قدیمی نمی توانید به کشورتان برگردید.

لوکیشن بازار بزرگ سرپوشیده

بازار بزرگ سرپوشیده

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه