لیر ترکیه، واحد پولی کشور ترکیه

لیر ترکیه

لیر ترکیه، واحد پولی کشور ترکیه می باشد که در کشور قبرس شمالی نیز به صورت رسمی استفاده می شود. لیر ترکیه (TL) با نماد ₺ و با کد TRY نمایش داده می شود. لیر ترکیه که واحد فرعی آن کوروش می باشد توسط بانک مرکزی کشور ترکیه چاپ و مدیریت می شود.

در سال 2005 میلادی برای افزایش اعتبار جهانی لیر ترکیه و همچنین برای پایان دادن به تورم و نابسامانی ها شش صفر را از آخر پول ترکیه حذف کردند و لیر جدید ترکیه چاپ و شروع به استفاده گردید. در ابتدا واحد پولی ترکیه به لیر جدید ترکیه نام گذاری شده بود که در سال 2009 با حذف کلامه جدید به نام قبلی خود یعنی لیر ترکیه برگردانده شد.

بر روی لیر تا به امروز فقط عکس مصطفی کمال آتاتورک و عصمت اینونو چاپ شده است. عکس عصمت اینونو در دوران ریاست جمهوری عصمت اینونو در روی لیر چاپ می شد که دلیل این کار هم قرار دادن عکس رئیس جمهور وقت در روی لیر بود. در سال 1925 براساس مصوبه جدید درج شدن عکس رئیس جمهورهای وقت ترکیه بر روی لیر ترکیه لغو و فقط عکس مصطفی کمال آتاتورک بر روی لیر ترکیه چاپ شد. در پشت پول های ترکیه از عکس بزرگانی همچون یونس امره، فاتح سلطان محمد، مهمت عکیف ارسوی و کاهیت ارف استفاده می شود. 

بانک مرکزی کشور ترکیه

تاریخچه لیر ترکیه

لیر عثمانی (1844 - 1923)

اولین لیر با نام لیر عثمانی در زمان سلطنت سلطان عبدالمجید در سال 1843 میلادی چاپ شد. قبل از چاپ اسکناس های لیری سکه های لیری استفاده می شد که بدلیل رنگ زردی که داشت با نام لیر زرد شناخته شده بود. 

اولین لیر (1923 - 2005)

در سال 1925 میلادی با تصویب قانون جدید اولین اسکناس های کشور ترکیه چاپ گردید. اولین اسکناس های کشور ترکیه بدلیل نداشتن بانک مرکزی در ترکیه در بریتانیا چاپ گردید. در سال 1931 میلادی بانک مرکزی کشور ترکیه تاسیس گردید.

لیر دوم (2005 - اکنون)

در سال 2003 مجلس ملی بزرگ ترکیه تصویب بر حذف شش صفر از آخر لیر کرد و امکان ایجاد یک واحد پولی جدید را فراهم کرد. با تغییر ارزش لیر در سال 2005 اسکناس های 50 لیری و 100 لیری به چاپ رسیدند. 

اسکناس لیری ترکیه

لیر جدید ترکیه (2005 - 2009)

از سال 2005 میلادی که حذف شش صفر لیر ترکیه اجرایی شد، لیر با نام لیر جدید ترکیه که به اختصار YTL نشان داده می شد، نامیده شد. از سال 2009 کلمه جدید از عنوان واحد پولی حذف شد و واحد پولی کشور ترکیه با اختصار TL رسمی شد. 

لیر ترکیه 1

اسکناس های فعلی در کشور ترکیه اسکناس های 5 لیری، 10 لیری، 20 لیری، 50 لیری، 100 لیری و 200 لیری می باشند. پول های فلزی نیز سکه های 5 کوروشی، 10 کوروشی، 25 کوروشی، 50 کوروشی و 1 کوروشی بودند که در سال 2024 میلادی سکه های 5 لیری نیز بتازگی ضرب شدند. 

سکه های جدید 5 لیری ترکیه

لیر را می توان از تمامی صرافی ها در سراسر جهان تهیه کرد. اغلب مسافران و توریست هایی که قصد مسافرت به کشور ترکیه را دارند یورو و دلار بهمراه خود می آورند و در کشور ترکیه نسبت به تبدیل دلار یا یورو به لیر می کنند. 

اغلب توریست ها و مسافرانی که دارای کردیت کارت می باشند نیز می توانند از کردیت کارتهای خود برای خرید و یا برداشت پول در کشور ترکیه استفاده کنند. اگر شما نیز قصد افتتاح حساب و داشتن حساب دلاری، یورویی و لیری در کشور ترکیه را دارید می توانید جهت افتتاح حساب با پاسپورت ایرانی و یا کارت اقامت ترکیه در بانکهای زراعت و واکیف بانک با شرکت الومیگرنت تماس بگیرید. 

نرخ لیر ترکیه (واحد پولی ترکیه)

نرخ لیر ترکیه در سالهای اخیر نسبت به نرخ دلار و یورو به شدت کاهش یافته است. یک دلار آمریکا در تاریخ 28 ام جون سال 2024 برابر 32.950 لیر ترکیه و یک یوروی در همین تاریخ بیان شده برابر 34.99 لیر ترکیه می باشد. 

لیر ترکیه در چند سال اخیر کاهش شدیدی نسبت به دلار و یورو داشته طوریکه در 3 سال اخیر کاهش 20 لیری برای یک دلار آمریکا را تجربه کرده است.  

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه